Pasted image at 2017_05_09 01_44 PM

År 2014 uppgav 9 av 10 svenskar att de ville ha valfrihet inom vård och omsorg. Samtidigt var bilden av den privatdrivna vården nattsvart i kölvattnet av Carema. Branschorganisationen Vårdföretagarna upplevde att fakta ständigt slogs ned av fördomar och saknade ett kraftfullt sätt att komma till tals.

Detta var utgångspunkten när vi skapade plattformen Vi gör skillnad, som lanserades 2014. Sajten är den självklara hubben, med filmer, faktakort och fördjupning om bland annat vinster i välfärden, och vi arbetar med alla former av kanaler för spridning av dess innehåll.

Den årliga sammanställningen Privat Vårdfakta med över hundra källor är ryggraden i uppropet. Intresseväckande information och berättelser från vardagen visar hur företagare och medarbetare i vård- och omsorgsföretag bidrar till en större mångfald och högre kvalitet.

Vi lyfter såväl småföretagare – 93% av branschen – som de stora koncernerna, exempelvis med konceptet Förhör en direktör i Almedalen. Möten med lokala politiker och företagare spelar också en viktig roll. Mytpolisen, har fått debattörer och politiker att välja fakta framför fördomar. Den fiktive kriminalaren arbetar med både aktuella brott och ”cold cases”. Ett av de viktigaste resultaten är att den symboliska blöjmyten – vår tids råttan i pizzan –i princip har avlivats.

Tack vare ett spridningsvänligt innehåll känner idag var femte svensk till Vi gör skillnad. Facebookgruppen har över 75 000 följare och är därmed större än exempelvis såväl Miljöpartiet som Unionen och LO. Debatten är mer nyanserad och vi fortsätter nu att visa varför en modern välfärd behöver omfatta både offentliga och privata alternativ.